Nivå Längd 59 km Stigning 97 m/mil Tekniknivå 4
Fika Åby
Nedkortning
L’Enfer du Nord

L’Enfer du Nord är ju givetvis en ohöljd hyllning till vårklassikernas konung Paris-Roubaix. Och likt sin inspirationskälla har rutten ett antal “secteurs”, avsnitt med lättare och svårare stigavsnitt (#1-#10 finns som Strava-segment). Turen går att cykla med gravelhoj, cyclocross, hybrid, mtb eller liknande. Jag har cyklat den med så lite som 32mm däck.

Starta i Norrköping, om du vill ha en lite längre tur, eller i Åby. I Åby finns butik, cykelaffär, kondis och restauranger.

Den beskrivna rutten startar på grusvägen mot Björnsnäs.  Grusvägen förbi Björnsnäs gård och över järnvägen. Den branta backen (9% 0.8 km) upp mot E4an. Under vägen genom vägtrumman(#1), ej vägtunneln! Efter åtelplatsen, strax stig(#2) in till höger.

Ut på grusvägen mot Eriksberg. Cykla förbi Rödmossen till Svarte Grind. Hjälmarövägen norrut. Vid Stora Älgsjön höger in på stig(#3). Cykla Karusellbackevägen (ej över gårdsplanen). Kommer ner vid Ämten. Håller vänster in på stigen(#4). Ut vid Svängbågen. Följer Åfallevägen mot St Brevik. Fortsätter mot Simonstorp.

In mot Tjalvestugans parkering, stigen (#5) och höger tillbaka till Simonstorpsvägen. Vänster mot Simonstorp. Cykelbanan under 55/56an. Lämnar Simonstorp, tar avstickare höger(#6). Tillbaka på Rodgavägen. Höger mot Myckelmossa. Håll höger vid Myckelmossa. Höger. Ut på grusvägen mellan Rodga-Rejmyre vid Fagerhult. Vänster där och åter mot staden. Höger vid Muggebovägen mot sjön Holpen. Höger mot Kyrkfallet. Uppför backen och stigen mot Stocksjön(#7). Utmed Stocksjön. Vid Dammhult in vänster och utmed bäcken (#8)(stigen används vid Kolmårdsbiken).

Ut på Sörsjövägen. Höger mot Ågelsjön, håll vänster in på stigen vid Nybygget(#9). Utmed Ågelsjön, efter banta backen i allén, håll höger och in vänster efter ladan och stigen utmed ån till Yxbacken(#10). Höger och längs den grusade cykelvägen mot Åby/Jursla. Framme vid rv55/56 tar ”rutten” slut.Sedan valfri väg till startpunkt.

Det går givetvis att avstå “secteurs”. Vill du korta av är vägkorset mot Myckelmossa en bra plats. Välj i så fall att cykla raka vägen mot Rodga/Sörsjön

Secteurs: 10 st “secteurs”, stigavsnitt med olika svårigheter; vägtrumma, trappa, bäckkorsningar och broar mm

Förutom stigavsnitten är Björnsnäsbacken en utmaning i sig.

Ha välfyllda flaskor från start är mitt tips. Annars går det att fylla vatten vid kyrkan i Simonstorp

I Åby finns parkering för den som tar bilen.

Om du laddar ned någon av rutterna skulle vi bli glada om du skänkte en valfri slant till TUGs insamling till förmån för Läkare Utan Gränser. Du kan även Swisha ditt bidrag till insamlingen på 123 338 01 77.

Detta kan en gåva bidra med

Ingen summa är för liten att skänka och här kan du se några exempel på vad en gåva kan bidra med för Läkare Utan Gränser:

20 kr – Kan räcka till att vaccinera 6 barn mot en av världens mest smittsamma sjukdomar, mässling.

30 kr – Kan räcka till att behandla 2 människor som drabbats av malaria.

Tänk på att respektera människor och djur, följ lagar och regler och cykla på ett säkert sätt för dig och andra. Ha rätt utrustning med dig och framför allt: Ha kul! Du kan få goda tips här Tips om Gravel