Tankar för dig som vill börja cykla gravel
Först och främst, gör det! Du kommer inte ångra dig. Naturupplevelser, så mycket träning du vill ha. Färre bilar, fler örnar!
Vad för slags cykel ska man ha?
Den du har till att börja med. Gravel Bike, MTB, CX, Hybrid, Racer alla går cykla på grus.
Har du en Gravel eller MTB är det bara att åka, CX troligen också. För Hybrid och racer så sätt gärna på så breda däck du får plats med, gör det bekvämare och skönare. Mycket beror såklart på underlaget. Torrt fint hårt packad grusväg, går fint med 28mm. Våt lerig stig, där behövs bredare däck. Det är viktigare komma igång än att avstå för att man inte har den perfekta cykeln. Börja, ta en kortare distans, be om tips på rutt. Välj en fin dag, en vän eller två kanske? Ge dig ut, ta bilder. Du kommer älska det!
Vad ska man ha med sig?
Det är inte alltid så lätt få tag på skjuts eller taxi, särskilt inte om du är ute i skogen. Det kan bli en lång promenad. Det löser sig alltid, men att ha med utrustning för att klara mindre fel är en bra ide.
Slang(ar), pump/Co2, extra kedjelås, kedjeverktyg/Multitool, laglappar(Park tool GP-2 kit och lappar lim sandpapper ur Parktool VP-1), extra växelöra, några buntband, Med det kitet klarar du det mesta. Komplettera gärna med ett verktyg för att plugga ett däck, om du kör tubeless. Stans DART är bäst. Park Tool TB-2C Tire Boot, för laga däck. En extra skruv till SPD pedal är också bra att ha, helst en hel SPD kloss, 2.5mm HEX för pedal och en Torx, bra öppna utsliten skurv. Tubolito är grymma extra slangar, kör du dem, tänk på att ta med laglappar för Tubolito, vanliga fungerar inte. En bit kedja och TVÅ quick-links, kan lösa problem med trasig kedja. En extra ventilkärna och verktyg för dessa.
Vätska och energi i någon form, och planera gärna in en gofika längs vägen. Det delar upp turen och är väldigt trevligt.
Det är en bra idé att ha med förstärkningsplagg, särskilt vår och höst. En varmare mössa en regn/vindtät jacka är guld om det kommer en skur eller motvinden möter.
Hur hittar man en rutt?
Att cykla på grus blir oftast en bättre upplevelse om man har en bra rutt. Det är inte fel att ge sig ut bara på chans, men efter att ha cyklat hundratals turer kan jag lätt säga att en väl planerad rutt ger en bättre upplevelse. En av skälen är att i Sverige så är många grusvägar enkelriktade, de slutar vid ett hus och så får man cykla tillbaka samma väg. Att få till en runda är oftast trevligast och ger en bättre upplevelse. En väl planerad rutt kommer att knyta samman grusvägar med lite stig kanske lite asfalt. Den har ett fikastopp eller två inplanerat och cyklas helst så att man har motvind ut och medvind hem.
Man kan hitta rutter här i vår FB grupp, och på olika siter på webben. Vi på Gravel Bike Sverige lanserar snart en web där kan kan hitta rutter ge betyg, läsa recensioner och se bilder inom kort.
Planerar du själv så är ett bra tips att välja en startpunkt. Använd sedan https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket välj slitlager i övre högra hörnet så kan du se vad som är grus respektive asfalt.
Använd ett bra ruttverktyg, https://ridewithgps.com/ är min favorit, editorn är toppen och man kan välja mellan olika karttyper.
Du kan verifiera infarter och annat med google streetview, direkt inne i ridewithgps.
Osäkra delar kan man få mer detaljer om via https://minkarta.lantmateriet.se/
Med deras utmärkta flygfoton kan man se om en plats är farbar eller inte.
Ett nytt tillskott är Grusvägskartan https://esrisverige.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=e42ce6a4916442a894a929f85e36675e
Den tar sitt data från NVDB men har lite annat utseende och andra lager, bra t.ex. att kunna se satellitbilder och vägtyp.
När rutten är klar ladda ner den i din cykeldator eller mobil och ge dig iväg. Glöm inte ta bilder och dela rutt och foton här.
Däck
Ett aldrig sinande ämne för alla som älskar gravel. Finns det ett optimalt däck?
Nej bästa däcket för ett underlag eller tur är sämre för ett annat.
Ska du cykla fina torra grusvägar använder jag själv ett utan mönster, det rullar lätt och snabbt, ska man cykla leriga skogsvägar, ja då behövs det grövre mönster. Med det inte sagt att man byter däck hela tiden, du märker snart vad du gillar och välj sedan däck efter det. Märk väl att det är en optimering, det går att cykla allt med alla däck.
TUBELESS
Däck som är utan slang är att föredra. Dels ger de extra punkteringsskydd men framför allt kan du ha lägre tryck. Det ger bättre grepp och bekvämare cykling. Får man en punktering så klarar ofta den vätska som ska finnas i däcket detta, blir det för stort hål kan man plugga det, t.ex. med Stans DART, och om inte det heller går, sätt i en slang.
Möte med häst?
I stort sett varje tur möter jag häst med ryttare. Jag tycker det är mysigt, men vi som cyklar ska tänka oss för och bete oss på ett bra sätt.Så här är ett bra sätt. Sakta ned, kanske stanna. Kommunicera med ryttare och hästen genom att prata. Iaktta hästens kroppsspråk, ser den lite nervös ut? Har ryttaren koll på hästen. Fråga om allt går bra.Ser ryttare osäker ut, stanna tills de passerat och säg hej och tack.Kommer du bakifrån är det än större anledning påvisa att man kommer. Hästar är flyktdjur, kommer du bakifrån, utan att de märkt dig kan de få panik och skada dig, ryttaren och sig själva.Det har förekommit otroligt tragiska olyckor, så låt oss undvika det och visa respekt för varandra.
Allemansrätten och “Privat väg”
När du cyklar grusvägar kommer du förr eller senare råka på skyltar som säger Privat Väg, eller enskild väg. Kanske med skylt, ibland två. “Tillträde Förbjudet”, kanske skylt för förbud mot fordonstrafik. Vad du ska veta då är att du får absolut cykla och gå på sådan väg. Det är inte förbjudet. Man får dock inte beträda annans tomt, utom om en väg går igenom densamma. Du kan läsa mer här:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Enskild-vag/
Skjutfält
Det finns många fina vägar, som går genom skjutfält. Kolla att det inte är avspärrat innan du cyklar igenom. När det är avstängt är det ett skyddsobjekt vilket inte får beträdas.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/viktiga-meddelanden/skjutfalt-och-avlysningar/Försvarets nya policy är att alla intrång polisanmäls, så kolla siten innan ni cyklar in.
Cykla i Grupp
Det är jättekul att vara en grupp på en tur, det är också bra för säkerheten. Några saker att tänka på är att inte köra som på landsväg. Att ligga nära för att “drafta” är möjligen ok på asfalt eller RIKTIGT slät grusväg. På andra vägar ska man undvika det. Varför hör jag dig fråga? Det är en säkerhetsfråga, den som kör måste alltid kunna välja väg, fritt och snabbt. Det kan vara ett stort hål, en sten eller en gren. Till skillnad från landsväg, då den framförvarande måste vara konsekvent och inte göra plötsliga förändringar i hastighet, kan det tvärtom på gruset, vara helt nödvändigt. Så håll avstånd. Det går bra att köra i bredd dock, när vägen tillåter, så det sociala med cyklingen är kvar. Stay safe!
Använd tre sekunders regeln, tre sekunder mellan dig och den framför dig undviker olyckor. Vill man drafta finns det asfalt. Stay safe