Nivå Längd 71 km Stigning 90 m/mil Tekniknivå 4
Skapare Magnus Lagher
Fika Löfstad slott & Kimstad
Nedkortning

De, som jag, som jag är lite äldre minns Glan Runt. Ett motionslopp som i dess glansdagar(!) hade femsiffriga deltagarnummer.

Tyvärr så slocknade intresset. Det här är ett försök att locka gruscyklister till en alternativ och i mina ögon mycket trevligare rutt än att gneta asfalt längs rv51!

Turen börjar som sig bör på Himmelstalund och startar med att ta cykelbanan mot Borgs kyrka. Kors gamla E4an och cykla in mot Herrebro nedlagda soptipp. Håll höger och du kommer ut på den nedlagda järnvägsbanken Kimstad Järnväg. Cykla mot Klinga. Vänster och sedan höger mot Resebro.

Vid gården når du åter järnvägsbanken som du följer i riktning mot Löfstad slott. Under E4an och följ banvallen mot Kimstad. Vänster och sedan höger. Cykelbanan genom Kimstad i rikting mot skolan och Älvås kraftstation. Höger in på Bodavägen. Följ den. Efter den lilla sjön in på stig/liten väg. Höger in på stigen. (Hänger snitsel) Singletrack. Vänster vid surhålet och ut i Alhagen bakom Skärblacka bruk.

Ut på Skärblacka/Finspångsvägen vid Orga Kvarn. Höger in i villa området efter järnvägskorningen. Häger vid Veteklintsvägen och sedan mot Glansgruvans naturreservat. In i natureservatet.

Ta en titt i stora dagbrottet om du inte varit där förut. I i Kalkgranskogen. Höger in på stig och genom grind. Vänster efter kortare singletrack. Höger och höger in på kort stig och ut i Glansgruvan stugområde. Vid kraftledningen höger upp i backen och ut vid Mogård. Iakta försiktighet då det bor personer med såväl syn-, hörsel och kognitiva nedsättningar där. Efter bron över Dovern/Glan höger in på Skäftesfallsvägen.

Efter gården Gröna Lund, höger in på grusväg till vändplast. Följ sticken in vänster och ut vid torpet Marielund. Följ grusvägen ut till rv51vid Ysunda. Korsa och ta höger in på cykelbanan. Håll vänster mot Rejmyrevägen. Vänster och första höger. Grusväg mot

Ristvägen/Bergkullavägen. Efter Bergkulla vänster vid Brandbergsvägen. Vänster, höger, vänster och förbi F13s bergrum vid Svältmon. Nedför Rodgavägen till Ringstamo. In på liten väg som tar dig under Fisnpångsvägen. Vid Grimsta gård, se upp för hästar, håll höger upp mot gamla Finspångsvägen. Vänster och in mot stan. Cykelbanan till Pryssgården. Över Himmelstalund N och tillbaka till starten.

Se upp: Finns bom i början vid Herrebrotippen. På banvallen efter Resebro, smal stig och liten bro med höga hanter. Grovt underlag förbi Löfstad slott. Singletrack innan Skärblacka. Singletrack vid Glansgruvan.

Missa inte: Den gamla banvallen från Västra Station till Kimstad är spännande rest från den smalspåriga järnvägen i sig. Glansgruvans kalkbrott och rester från industrin.

Fika gärna på Löfstad Slott, i Kimstad finns Pizzeria.

Om du laddar ned någon av rutterna skulle vi bli glada om du skänkte en valfri slant till TUGs insamling till förmån för Läkare Utan Gränser. Du kan även Swisha ditt bidrag till insamlingen på 123 338 01 77.

Detta kan en gåva bidra med

Ingen summa är för liten att skänka och här kan du se några exempel på vad en gåva kan bidra med för Läkare Utan Gränser:

20 kr – Kan räcka till att vaccinera 6 barn mot en av världens mest smittsamma sjukdomar, mässling.

30 kr – Kan räcka till att behandla 2 människor som drabbats av malaria.

Tänk på att respektera människor och djur, följ lagar och regler och cykla på ett säkert sätt för dig och andra. Ha rätt utrustning med dig och framför allt: Ha kul! Du kan få goda tips här Tips om Gravel